Tuesday, August 7, 2012

Wylie Stark - berättelse.


Wylie hade delat upp sig själv i två olika delar. Wylie före Penny och Wylie efter Penny, och hon hatade Wylie efter Penny. Hon hade aldrig varit varit så osäker på sig själv innan Penny. Hon hade sagt åt henne att hon antingen var för mycket, eller inte nog mycket. Och Wylie efter Penny blev plötsligt påmind om alla sina personliga brister var tionde eller femtonde sekund när hon omgavs av ett rum fullt med folk.

"Steve, Steve, du behöver inte- Jag vet vart allt är, jag praktiskt taget bodde här förra sommaren. Kommer du ihåg?"

Wylie gav Steve en av hennes bästa vad-gör-du blickar, Steve kliade sig besvärat bakom nacken men med ett leende på läpparna där han stod i sitt kök, blyg och besvärad av Wylie Stark som blängde på honom, trots allt det smålog Steve ändå.

"Förlåt Wylie, jag vet. Det är bara rätt grymt att ha dig omkring permanent, antar jag"

Wylie rullade med ögonen. Helvete, hon kunde ju inte vara förbannad på honom nu. "Uh. Precis som gamla tider, heller hur?" Sa hon i en nästan distraherad ton när hon såg sig omkring i lägenheten. Allt var så väldigt Steve, och det var... Märkligt lugnande för henne, för tillfället. 

"Jag lämnar dig så du kan komma till rätta då, jag måste duscha och sedan har jag lektion..." Steve rätade på sig, fortfarande med småleendet på läpparna, och gick förbi Wylie mot den lilla korridoren, han stannade på tröskeln. "Glöm inte att du måste gå ut senare, registrering för dig idag" Sa han, med pekfingret riktat mot Wylie, innan han försvann.

Wylie stod kvar där hon stod för en stund och kollade sig omkring Steves kök, mesta dels rent förutom några muggar staplade bredvid diskhon, en kaffe mugg och en tallrik med bröd på barbänken. Fotografier ovanför tv-bänken på folk hon inte kände igen. Några böcker och text-häften på soffbordet. Hon suckade högt och stoppade ner händerna i fickorna och gick efter Steves fotspår ut till korridoren mot extra rummet som blivit hennes rum.


1 comment: