Sunday, December 2, 2012

Wylie Stark - Del 27.




Wylies tankar var i princip tomma största delen av promenaden hem. Hon kände sig nästan känslolös när hon vandrade genom snön, med händerna begravda i fickorna, stirrandes på fötterna. Det kändes som om hon flydde från en brottsplats eller något.

Hon lutade ryggen mot dörren när hon väl var inne, vilade huvudet mot träet och tog ett par djupa andetag för att lugna baksmällan. Det slog henne att hon förmodligen skulle försöka få i sig så mycket vatten som möjligt och några tabletter Alvedon. Kanske till och med sova bort det. Det verkade definitivt som en bra ide. Hon skulle inte få mycket tänkande gjort i detta tillstånd i alla fall.

Hon gick mot köket som var tomt och tyst och drog av sig sin jacka. Hon tog upp telefonen ur jackfickan innan hon slängde den över en stolsrygg. Inga meddelanden eller missade samtal ännu. Hon fruktade det oundvikliga smsen från Bruce, och den oundvikliga bristen på dem från Sebastian. Hon ville bara vara död för världen ett tag till innan hon behövde ta tag i detta, och efter att hon svalt nästan en liter vatten och några Alvedon, var det precis vad hon vad hon skulle vara.

*

Hon vaknade till ljudet av dushen, men tack och lov utan någon huvudvärk. Hon rullade över till hennes sida, blinkade långsamt för att se att kvällen hade fallit medan hon sov. Hon sträckte sig mot sitt sängbord för att ta telefonen, och såg klockan vara 18.08 när den lyste upp. Hon hatade hur korta dagarna var under vintern. Hon rynkade pannan mot två olästa meddelanden och låste upp telefonen.


Från; Nasya
Söndag. 1 Januari (14:48)

Sa till Andrew att du inte mådde bra och gick hem.


Från: Steve
Söndag. 1 Januari (15:26)

Är på väg hem, hörde att du inte mådde bra, vill du ha något efter vägen?

Inget från Sebastian, men det förvånade henne inte. Steve måste ha kommit tillbaka timmar sedan av att döma från smset. Han såg förmodligen att Wylie sov och lät henne vara ifred.
Snälla låt dig inte ha sett mig med Andrew igår...Och om du gjorde det, kom inte ihåg...Tänkte hon hopplöst medan hon hävde benen ur sängen och satte sig upp. Hon kände sig åtminstone inte bakis något mer. Hon ställde sig upp, sträckte på sig, och gick mot dörren, stannade med en eftertanke och tog sin laptop också.

Det var dagstidningar på köksbordet, vilket fick Wylie att le lätt innan hon flyttade undan dem lite för att sätta ner laptopen. Hon förstod aldrig varför Steve väntade att läsa sina nyheter i en tidning när han kunde få det uppdaterat varje timme online eller i sin telefon. Dagstidningar var bara en miljöfara i dessa dagar, enligt henne.

Det spolande ljudet från duschen upphörde medan hon höll på att göra kaffe, och hon gjorde en mental notering att ta en dusch väldigt snart. Hon hoppades att Steve skulle vara snabb, dock, umgänge skulle vara trevligt, och hon ville fortfarande inte tänka. Men samtidigt ville hon veta vad Steve visste eller kom ihåg, så det var 50/50. Ett till sms kom när hon hade satt sig ner, Julie, som ville veta vart ho var. Hon hade ingen aning om vad hon visste heller. Tänk om alla visste? Tänk om dem alla var lika skarpa som Nasya och kunde se vad som verkligen hände mellan henne och Andrew? Om dem inte tyckte att hon var ett as redan, skulle dem göra det snart.
Sebastian tyckte tydligen inte det av att döma på vad Nasya hade sagt.
Skulle orden nå Penny? Skulle det spela någon roll om det gjorde det? ...Det oroade henne faktiskt inte speciellt mycket, vilket förvånade henne.
"God morgon," sa Steve plötsligt skämtande medan han steg in i rummet fortfarande med vått hår. "Hur känner du dig?"
“Ja, känner mig okej nu," svarade Wylie och gnuggade sitt ansikte när hon kom ihåg att Nasya sagt till alla att hon inte mådde så bra. "Sömn hjälpte."
“Det är bra. Jag är fortfarande utmattad."
“Du verkade rätt borta under eftermiddagen," Wylie flinade och kollade upp. "Bra natt?"
“Jag skulle vilja tro det," skrattade Steve och hällde upp kaffe åt sig själv. "Jag tror faktiskt det."
“Kommer du inte ihåg mycket?" Frågade Wylie och höll rösten så normal som möjligt.
“Umm...Lite bitar här och där?" Steve vände sig om, drog ut en stol och satte sig mitt emot Wylie. "Jag klandrar Chris."

Wylie nickade och hennes axlar slappande av med lättnad. "Ja, han fick dig rätt full, jag var riktigt imponerad."
"Du sa att du skulle få mig full," poängterade Steve och sippade på kaffet. "Du såg rätt upptagen ut dock."
“Jag-va?" Wylie stelnade och ställde ner sitt kaffe. Åh fan ta dig Steve. "Upptagen?" Förhoppningsvis pratade han om något annat.
“Mmm," Steve nickade, fortfarande med koppen mot läpparna. "Jag insåg aldrig att du och Andrew, uh, kom överrens så bra."
Wylie suckade, satte sina armbågar på bänken och gnuggade sina ögon. Det sista hon ville var att Steve skulle döma henne över detta, men det gick inte precis att undvika med tanke på hur många som var på festen. "Det är inte vad det verkar som Steve." Lika bra att få det gjort.
Steve sa inget till och börja med, och Wylie tittade upp, rynkade ögonbrynen för att se varför han var så tyst, hon fann Steve granska henna noggrant. Han suckade efter en stund och skakade sitt huvud långsamt. "Wylie..."
"Jag gjorde--Jag tänkte inte Steve, jag var full."
“Varför, dock, Wylie?" Steve sa orden försiktigt, olikt hur Nasya hade sagt det.
“Jag vet inte," mumlade hon till svar och drog en hand genom ansiktet. "För att jag kunde?"
“Wylie, Andrew är din vän, han-"
“Jag vet! Jag vet, herregud Steve, jag vet. Jag är ledsen."
“Du behöver inte be om ursäkt till mig, jag bara... Jag försöker bara att förstå."
Åh, toppen. Wylie visste att Steve menade väl, men hon hatade det här. Hon ville hellre att Steve kallade henne för det as hon var. "Det är inget djupt att förstå. Jag var full, jag var förbannad på-" Okej, ta det lugnt Wylie, gå inte så långt.
"Jag trodde du var... Du vet, okej med... med henne?"
Det fick Wylie att titta upp igen. Steve stirrade mot henne med en hemsk orolighet i sina ögon, spänt, som om Wylie var någon slags tidsbomb han var rädd att han just satt igång. "Det här är inte om Penny, och du kan säga hennes jävla namn, jag tänker inte slänga mig själv över en flaska på grund av det."
"Jag är bara oroad över dig Wylie," Steve lutade sig fram över bänken, stirrandes mot Wylie med en intensitet som fick henne att vilja resa sig upp och gå. "Om något gjorde dig upprörd, du kunde ha berättat det för mig."
Wylie tänkte tillbaka på 'håll-dig-borta-från-Sebastian' konversationen med Steve ett tag sedan och släppte ut ett skratt, mer bittert än hon hade menat att det. "Nope. Förlåt Steve, men du har inget att göra med det här."
"Men Andrew-"
"Jag kan ta hand om Andrew själv. Mitt misstag, mitt problem. Håll dig borta."
Steve drog sig tillbaka igen, och Wylie kände ett hav av skuldkänslor fara över henne när hon såg hans sårade uttryck. "Den andra grejen då? Varför låter du mig inte hjälpa dig?"
"Jag går på en promenad." Wylie tryckte bort sitt kaffe och ställde sig, gick rätt mot sitt rum. Steve följde inte efter på en gång, lämnade henne i fred medan Wylie drog på sig ett par jeans, gled i ett par skor medan hon drog av sig tröjan.
“Wylie gör inte det här igen."
Steve stod lutad mot dörrkarmen och Wylie tog en snabb blick på honom innan hon gick igenom sin garderob och fann en ren tröja.
"Du brukade prata med mig om allt, vad är det som har ändrats?"
Wylie sa fortfarande inget, hon svalde mot klumpen som växte i hennes hals efter dem orden. Hon hatade att såra Steve så, men det var bättre så här än att försöka prata med honom om det och se honom besviken igen.
"Vart ska du ens gå?"

Wylie vände ryggen mot honom, sprejade lite deodorant och tog sina nycklar och stoppade ner dem i fickan. "På en promenad." Steve blockerade hennes väg när hon gick för att lämna rummet, men klev åt sidan när Wylie stirrade.
"Vill du att jag ska följa med dig?" Frågade han och följde Wylie när hon gick in till köket och tog sin jacka och telefon.
“Nej."
“Wylie, du behöver inte gå igenom allting ensam," vädjade Steve, följandes efter henne igen när Wylie gick mot dörren. Wylie tog ett djupt andetag och slöt ögonen.

“Ingen kan förlita sig på folk för alltid. Håll dig bara borta Steve," sa hon och knuffade upp dörren utan att kolla tillbaka mot sin vän, hon visste att hon förmodligen inte ville se uttrycket i Steves ansikte just nu. "Snälla."

*

Hon skulle ha tagit med en halsduk insåg Wylie när hon gick runt hörnet. Det hade inte snöat något ännu den dagen, och snön som hade fallit dagen innan var stenhård, fryst på ställen när folk gick över den. Gatorna var tomma; alla var förmodligen inomhus och kollade på passande jul och nyårsfilmer med deras familjer efter en stor nyårsmiddag. Förutom Wylie som marscherade genom kylan utan någon tanke på vart hon var på väg, och en hemsk skuldkänsla följde henne hela vägen.
Vilken nyårsdag. Hon hade lyckats att såra Steve efter att ha varit uppe mindre än femton minuter, och förstört sin vänskap med Andrew under dem första sekunderna av dagen. Inte bara det men hon flydde från sina problem. Hon visste att hon var tvungen att berätta för Andrew att det var ett misstag, och ju längre det tog för henne ju värre skulle det bli. Hon behövde inte tänka som Nasya föreslagit, det var inget beslut där. Hon visste att hon inte kände på det sättet för Andrew. Oavsett om det fanns en chans på något med Sebastian, hon behövde bara säga nej till Andrew och ta följderna.
Sebastian. Vad skulle hon säga till Sebastian? Faktumet att Sebastian inte hade kontaktat henne under hela dagen sa henne redan att han inte var glad på henne. Varför dock? Den lilla optimistiska delen av henne talade igen, påpekade att Sebastian inte skulle ha brytt sig om vad han såg såvida... Men nej. Han kan bara ha varit sur över att ha blivit bjuden ut för att tro att hans vän inte verkade vilja ha eller behövde honom där. Nasyas ord kom tillbaka till henne då. Hon verkade tro att det var något mer-
Hon var tvungen att sluta tänka sig runt i dem cirklarna. Hon suckade när ett sms ljöd från telefonen, hon förstod vem det troligen var ifrån.

Från: Steve
Söndag 1 Januari (18:34)
Snäll ring om du behöver.

Hon hade åtminstone kommit ihåg sin telefon denna gång. Hon var inte ens borta så länge sist men Steve hade ändå börjat oroa sig. Det var då när hon och Sebastian hade gått på deras första promenad. Hon kunde verkligen behöva en av dem promenaderna just nu, men hon hade ingen aning om hur sur Sebastian var.
Hon rynkade på pannan. Varför inte gå och ta reda på det? Sebastians familj skulle inte återvända först i morgon, hon kunde gå förbi honom på en gång. Hon kunde be om ursäkt, i fall Sebastian lät henne, men det var värt ett försök, eller hur? Säkert bättre än att inte försöka, ansträngningen kanske var uppskattad. Hon var inte säker på hur redo hon var för konversationen eller vart den kunde leda, men hon kände att hon var tvungen att försöka.

No comments:

Post a Comment