Sunday, June 23, 2013

Tutorial: Redigera ljusare bilder i Lightroom.


Jag fick en efterfrågan att göra en tutorial om hur man gör bilder ljusare med programmet Lightroom, för er som inte vet vad Lightroom är det ett redigerings program av Adobe, de som också tillverkar bl.a Photoshop, Lightroom är ett mindre komplext program än Photoshop och fokuserar på bildbehandling istället för redigering så som Photoshop gör.
Med bildbehandling menas det att man inte gör stora förändringar i bilden, utan förbättrar te.x ljuset i bilden osv. Även om Lightroom är begränsat jämfört med Photoshop så kan man göra väldigt mycket med det och är ett otroligt bra program om man fotar många bilder och vill ge dem en lätt förändring. Det är också bra om man tycker Photoshop är för krångligt med alla fönster då allt man kan göra med bilden i Lightroom redan ligger framme.
För er som vill lära er grunderna i Lightroom eller bara vill veta bättre vad det är för program, finns DENNA otroligt braiga tutorial från Moderskeppet.

För er som vill prova Lightroom gratis i 30 dagar kan ni göra det HÄR på Adobes hemsida, det finns såklart också att ladda ner gratis från Thepiratebay.

Nu kör vi i gång!
Kom ihåg att klicka på bilderna för att se tydligare.

Jag valde denna bild då jag tänkte att jag kunde passa på att visa hur man lägger till skuggor och då tycker jag det är lättare med en bild på en sim än en bild på ett landskap.
Här har vi då Lightroom, det första vi ska börja göra är att importera våran bild. För att göra det klicka på Import, som bilden visar med grönmarkering.
Då kommer det komma ett nytt fönster och i vänstra delen av det fönstret väljer ni från vart ni ska hämta bilden. Tex om det är från The sims 3 screenshot mapp går du:
Mina Dokument - Electronic Arts - The Sims 3 - Screenshots.
När ni har klickat er in till Screenshotmappen eller den mapp ni valt kommer det se ut så, alla bilder kommer att vara markerade så de första vi ska göra är att avmarkera dem. Det gör vi genom att klicka där det står Uncheck All, där jag har ritat en väldigt fin etta.
Markera sedan den/de bild/er du vill använda och klicka sedan på Import i högra hörnet.
Efter att ni klickat på Import så kommer det att se hut så här. Klicka på den bilden du vill behandla och klicka sedan på Develop i den övre flikraden, som pilen pekar på.
När vi klickat på Develop så kommer det se ut så här. Som ni kan se på bilden är det till höger som alla reglage finns. Det kan vara bra att leka runt och dra i alla reglage för att se vad de gör. 
(Klicka på bilden för att se bättre)
Vad jag har gjort:
Exposure: Dragit upp det till +1.02
Contrast: +14
Highlights: -33
Shadows: -21
Whites: +21
Blacks: -2
Jag började med att dra upp Exposure till vad jag tyckte passade bilden.

Sedan drog jag ner Highlights för att få fram detaljerna i ansiktet (prova att dra upp exposure rätt högt och sedan dra ner Highlights, det är rätt ballt hur mycket detaljer det kan rädda.)

Sedan drog jag ner Shadows för att göra bakgrunden lite mörkare, men om du drar upp den istället så kommer det fram fler detaljer, vilket brukar passa bra om det är en landskapsbild du redigerar.

Sedan drog jag upp Whites och ner med Blacks.
Och till sist drog jag upp Contrast.

Nu är det dags att ändra färgtonen i bilden.
För att ändra bildens toner drar ni i reglagen Temp och Tint, som är över Exposure.
Då jag ville att min bild skulle se kallare ut drog jag Temp till -36 och Tint till -15.
Tänkt på att detta kanske inte passar din bild eller smak.
För att jämföra hur din bild såg ut tidigare med din nuvarande bild, klicka på de två Y:na under din bild(har markerat det med grön och målat en etta över)
Och för att återgå till din nuvarande bild igen, klicka på knappen vänster om den.(Har markerat det med grönt och en tvåa över.

Lägga till skuggor och högdager.
När vi ska skapa skuggor ska vi använda oss av penselverktyget som finns ovanför reglagen vi nyss använde, min pil är ovanför den på bilden. Klicka på den.
Använd hjulet på din datormus för att ändra storleken på penseln till vad som passar. Jag hade tänkt göra en skugga runt om hennes vänstra sida, så då passar en rätt stor pensel.
Tänk på att skuggorna ska vara på rätt ställe för att se verkligt ut.
Här ser ni hur stor pensel jag använde.
När du börjar måla med pensel kommer Exposure förmodligen vara uppdraget så det blir ljusare, oroa inte över det. När du målat där din skugga ska vara, dra ner reglaget Exposure, jag drog ner min till -62
När du är klar med det klicka på Done under din bild för att gå ur penselverktyget.
Jag valde också att ljusa upp ögonen en aning, jag använde penselverktyget igen och en väldigt liten pensel som passade min sims ögon. Jag drog upp Exposure till 0,68.
De två gråa prickarna, den ena i hennes öga och den andra till vänster om henne visar vart jag nyss använt min pensel. Och den gråa till höger om henne är min pensel.

Nu var i alla fall redigerings delen klar, nu är det dags att spara bilden!
Klicka på File högst upp i vänstra hörnet. 
Välj sedan Export.
Då kommer detta fönster ut, låter inte skrämmas av hur komplicerat de ser ut att vara. Det är lätt när man vet vart man ska klicka, och de är inte mycket klickande man måste göra!

Klicka där det står Export to: (Det kan stå något annat för dig, klicka där ändå)
Och välj Specific Folder
Klicka sedan på Choose... under Specific folder och välj den mapp du vill spara till.

I fliken "File Naming"
Klicka i boxen Rename to:
Klicka på dropdown-menyn höger om Rename To: och välj Custome Name - Original File Number
Under det står det "Custom text:" skriv in de namn du vill döpa bilden till. Jag skrev Man av någon anledning.

I fliken "File Settings" 
Där det står Image Format klicka och välj JPEG

Sedan är det bara att klicka på Export! Och nu har din bild sparats.
Det som är så bra är att du behöver inte göra om dessa steg nästa gång du ska spara en bild, utan Lightroom kommer ihåg dina inställningar och döper bilden till ett unikt namn varje gång. Så nästa gång du redigerat en bild och ska spara är det bara att klicka på Export. Inget mer!

Hoppas ni förstod, klockan är 0438 just nu så om det förekommer några stavfel/grammatikfel så är det förklaringen! 

 Slutresultat:
Jag la till några skuggor i ansiktet, håret och på kläderna. På samma sätt som tidigare. Jag drog också ner Exposure en aning.
Använde samma teknik på den här bilden, dock la jag inte till några skuggor.

Nej nu säger jag godnatt!

No comments:

Post a Comment